czwartek, 25 sierpnia 2011

Skrucha (Tawbah).



Slowo Tawbah (skrucha) w arabskim doslownie oznacza 'powrocic'. W islamskim kontekscie odnosi sie to do porzucenia tego co Allah nam zabronil i powrotu do tego co nam nakazal.
Temat skruchy dotyczy wszystkich ludzi wierzacych w Boga i jest niezbednym dla muzulmanow zrozumiec ja , poniewaz  nasze zbawienie w zaświatach zależy od naszego zalu za grzechy.


Nawracajcie się wszyscy do Boga,
o wy, wierzący!
Być może, będziecie szczęśliwi! (24:31)

Zaprawdę, Bóg miłuje nawracających się
i miłuje oczyszczających się! (2:222)

Pokazuje to jak przyjemna jest nasza skrucha dla Allah. Rowniez Prorok (pokoj z nim)  dal nam tego przyklad w nastepujacym hadisie :"Allah jest bardziej zadowolony ze skruchy  Jego sługi, niż ten, ktory odnajduje, ​​jego wielbłąda z ładunkiem zaopatrzenia po straceniu go w jałowej ziemi."
Sprubujmy sobie wyobrazic gdybysmy nagle odzyskali wszystko co posiadalismy po tym jak to stracilismy lacznie z nadzieja. Nstepnie pomyslmy,ze zachwyt Allah jest jeszcze wiekszy niz czlowieka z powyzszej sytuacji ,gdy Jego Sluga zwraca sie ze skrucha. Tak, bardzo,ze gdyby czlowiek przestal zalowac za grzechy Allah zastapil by nas innym stworzeniem, ktore zwracalo by sie do Allah o przebaczenie. Prorok (pokoj z nim) powiedzial :
"Gdybyscie niepopelniali grzechow, Allah zastapilby was innymi ludzmi,ktorzy popelniali by grzechy,prosiliby Allah o przebaczenie i Allah by im wybaczal."



Uczeni mowia ,iz konieczne jest aby dokonac skruchy za kazdy grzech. Jesli wykroczenie obejmuje Prawa Allah nie czlowieka , wtedy sa trzy warunki aby pokuta zostala zaakceptowana :


  1. -Zaniechać popelniania grzechu
  2. -Czuc zal za popelniony grzech
  3. -Obiecac nie popelniac go wiecej


Kazda skrucha niespelniajaca ktoregos z trzech warunkow nie bedzie trafna.

Jesli zas obejmuje ludzkie prawa , wymagany jest czwarty warunek . Jesli chodzi o własność -  musi ja oddac wlascicielowi,jesli jest to obgadywanie lub plotkowanie - musi przeprosic poszkodowanego.



Problem wiekszosci z nas jest taki,ze nie boimy sie Allah,oznacza to,ze nie myslimy dwa razy zanim bedziemy nieposluszni Mu i przez to popadamy w grzech, ktoremu nie dajemy tak wielkiej wagi.Powinnismy wiec pomyslec o twierdzeniu,ktore zrobil Ibn Mas'ood(niech Allah bedzie z niego zadowolony) : "Wierzacy widzi swoje grzechy jakby siedzial pod gora,ktora obawia sie moze na niego spasc,natomiast grzesznik postrzega sowje grzechy jak muche przelatujaca obok nosa ,ktora przegania w taki sposob ( i machnal reka kolo nosa )"

 NIGDY NIE ROZPACZAJ : 


Ktos moze powiedziec , 'chce okazac skruche ,ale mam za duzo grzechow', ale Allah mowi :

Powiedz:
"O słudzy moi,
którzy wykroczyliście przeciwko sobie samym,
nie traćcie nadziei w miłosierdzie Boga!
Zaprawdę, Bóg przebacza grzechy w całości.
Przecież On jest Przebaczający, Litościwy!  (39:53)

Dlatego, nie powinnismy nigdy tracic nadziei lub przestawac prosic Allah o przebaczenie. Waga tego jest ukazana w nastepujacym hadisie, gdzie Prorok (pokoj z nim) powiedzial : "O ludzie ! Zwracajcie sie do Allah w skrusze i proscie Go o przebaczenie,zaparwde ja dokonuje skruchy sto razy kazdego dnia."

Skrucha jest tak wielkiem aktem czci,ze dokonujaca jej nasze grzechy moga byc usuniete wszystkie na raz , jak Prorok (pokoj z nim) powiedzial : "Ten,ktory okazuje skruche za grzechy jest jak ten bez grzechu."



 TYLKO ALLAH MOZE PRZEBACZYC NASZE GRZECHY : 


Przebaczenie za grzechy nie jest czyms co przychodzi automatycznie, zal za grzechy musi byc szczery i swiadomy. Powinnismy rowniez pamietac ,ze tylko poprzez Milosierdzie Allah ktokowiek wejdzie do Raju. Prorok (pokoj z nim) radzil : "Robcie dobre uczynki prawidłowo,szczerze i umiarkowanie i radujcie sie ,gdyz nikogo dobvre uczynki umieszca go w Raju" Towarzysze powiedzieli : "Nawet ty Wyslanniku Allah? Odpowiedzial :  "Nawet ja chyba ,ze Allah udzieli mi Swego przebaczenia."

Dlatego w islamie, zbawienie opiera sie na wierze (ktora obejmuje) , dobre czyny i nadzieje w Milosierdzie Allah, wszystkie połączone w sposób wyjątkowy, który nie występuje w żadnej innej religii lub systemie.

Ponadto, tylko Allah moze nam przebaczyc nasze grzechy i nie potrzebuje On zadnego wstawiennika. Dowod na to znajdziemy w dua (suplikacja) , ktora Prorok (pokoj z nim) nauczyl swoich najlbizszego Towarzysza Abu Bakr : "O Allah , zaprawdę zgrzeszylem i nikt nie może odpuszczac grzechow, oprócz Ciebie."


Dlatego jest to kompletna strata czasu prosic o przebaczenie od ludzi jak swieci, pobozni czy nawet od Proroka (pokoj z nim). Allah mowi w odpowiedzi do ludzi , kotrzy tak postepuja :


Zaprawdę, ci, których wzywacie 
poza Bogiem 
- to sługi, podobnie jak wy. 
Wzywajcie ich więc! 
Niech oni was słuchają, 
jeśli jesteście prawdomówni !  (7:194)

Wazne abysmy nigdy nie rozpaczali jesli chodzi o Milosierdzie Allah - zaden grzech nie jest za wielki lub za maly aby nie moc prosic o przebaczenie. Jak powiedzial jeden z pobożnych poprzedników : "Nie patrzcie na błahość swoich grzechow ,ale wezcie pod uwage Wielkość  Tego, ktoremu jestescie nieposluszni."


Zrodlo

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

skoro tylko allah wybacza grzecchy i on moze nas karac to po co te kary na ziemi? np smierc za zdrade malzenska, apostazje itp? to bog ma nas sadzic czy "sprawiedliwi i dobrzy" muzułmanie.

Amatullah Umm Umar pisze...

Allah ustanowil dla nas prawa na ziemi i wedlug nich powinnismy podazac...nastepnie za to bedziemy ocenieni,nawet sedzie, ktory wydaje wyrok bedzie oceniony za to czy byl sprawiedliwy itd...kazdy ma swoj test na ziemi,dla jednych to bogactwo,dla innych bieda ,dla jeszcze innych bycie sedzia i wydawanie wyrokow...Allah za wszystko nas oceni.Kary na ziemi sa po to aby spoleczenstwo dobrze funkcjonowalo,aby bylo wiadome co jest Bogu mile widziane a co nie...czasami lepiej odbyc kare na ziemi niz byc karanym po smierci,bo ta kara jest gorsza.