piątek, 26 sierpnia 2011

Spotkania Dusz.



Dusze zmarlych spotykaja sie nawzajem.


Dusze zmarlych moga byc podzielone na dwie nastepuajce kategorie :

  1. -uprzywilejowane dusze ( te wierzacych i poboznych)
  2. -ukarane dusze (niewiernych i grzesznych wierzacych)

Dusze z drugiej grupy sa ograniczone do miejsca kary i sa zaabsorbowane mękami grobu aby moc spootkac lub odwiedzac innych.Jednakze blogoslawione dusze wiernych i poboznych sa wolne aby sie przemieszczac i spotykac z innymi.Moga sie odwiedzac i dyskutowac nawzajem o ich poprzednim zyciu na ziemi. W barzakh kazda dusza bedzie w towarzystwie jej podobnych.

Ibn Al-Qayyem w sowjej 'Kitab al-Ruh' wspera ta opinie podajac dowody z Koranu i Sunny.Odnosi sie rowniez do doswiadczen roznych uczonych dotyczące tego, o czym zostali poinformowani w snach przez dusze ich zmarlych ,poboznych towarzyszy. Shari'ah nie moze sie opierac na tym,gdyz sa to sprawy ,ktore moga byc zadecydowane jedynie przed Boskie Teksty. Jednakze sa Teksty,ktore pośrednio wspieraja twierdzenia Ibn Qayyima jak i rowniez te,ktore z natury sa jasniejsze.
 Oto przyklad pośrednio wskazujacy :

Masruq zrelacjonowal :"Towarzysze powiedzieli do Proroka (pokoj z nim) : 'Niepowinnismy towarzyszyc tobie na tym swiecie, poniewaz gdy umrzesz i zostaniesz wzniesiony nie bedziemy mogli cie widziec.' [ ich ogromna milosc do Proroka pokoj z nim sprawiala,ze niechcieli nigdy byc pozbawieni jego towarzystwa ] Wtedy Allah objawil nastepujacy wers : "Ktokolwiek jest posluszny Allah i Jego Prorokowi beda w towarzystwie tych , ktorych Allah wyroznil -Prorokow, mowiacych prawde, meczennikow i sprawieldiwych. Co za wspaniale towarzystwo. 


Wedlug Ibn al Qayyem jest ustanowione w dunya i wznowione w barzakh w zyciu po smierci. Czlowiek jest w towarzystwie tych,ktorych kocha w trzech etapach isnienia duszy. Dusze wiernych wierzacych dolaczaja do Prorokow i Wyslannikow Allah wraz z mowiacymi prawde ,meczennikami i poboznymi. Ta błoga wspólnota nie jest ograniczona do Raju,ale zaczyna sie juz po smierci w barzakh.
Ten tekst bezpośrednio odnosi sie do tego zagadnienia i jasno dowodzi,ze ogólnie rzecz biorąc dusze poboznych wierzacych moga sie ze soba spotykac i konwersowac.

Abu Hurairah zrelacjonowal,ze Prorok (pokoj z nim) powiedzial : " Zaprawde dusza wierzacego [ po smierci ] unosi się do nieba , po czym dusze wierzacych przychodza , poszukujac wiedzy o tych , ktorych znaja z ludzi na ziemi."




Dusze zmarlych spotykaja sie z duszami ludzi pograzonych we snie.

Czy jest to mozliwe aby dusze zmarlych i ludzi spiacych mogly sie ze soba spotykac i konwersowac ? Jesli tak w jaki spoosb do tego dochodzi ? Ibn al-Qayyem dowodzi,ze jest to mozliwe i ze naprawde tak sie dzieje. Wykorzystuje on swoje rozumienie Koranu jak i bierze pod uwage doswiadczenia i opinie 'sprawiedliwych poprzedników' [ salaf ].Odnosi sie rowniez do logiki i rozumowania aby dowiesc swych teorii. W celu dojscia do najbardziej niezawodnego wniosku istotne jest aby krytycznie przeanalizowac i ocenić dowody , ktorych uzywa on jak i inni  [ Ibn Mandah, Abu Bakr bin Marwan al-Maliki, al-Alusi ].
Pierwszym zrodlem Ibn Qayyem jest Koran a szczegolnie wersy dotyczace stanu duszy podczas snu i smierci.

 Bóg zabiera dusze w chwili śmierci;
wzywa także te, które nie umarły, tylko są we śnie. 
On zatrzymuje te, których śmierć zdecydował,
a odsyła inne do wyznaczonego terminu.
Zaprawdę, w tym są znaki dla ludzi,
którzy się zastanawiają! (39:42)

Ibn Al-Qayyem wspomina dwa punkty widzenia dotyczace tafsiru tego wersu.Pierwszy poglad,ktory wspomnielismy wczesniej dotyczy tego,iz sa dwa momenty, w kotrych Allah oddziela dusze od ciala podczas snu i podczas smierci. Dusza oddzielona podczas smierci jest to dusza 'zatrzymana'  [ jest zatrzymana do Dnia Zmartwychwstania kiedy to dusza jest zjednoczona z cialem .Jednakze dusza powraca do ciala w momencie gdy jest przepytywana w grobie przez dwoch aniolow Munkar i Nakir. oraz w celu odbycia kary jesli taka jest jej przeznaczona. Te 'powroty' duszy do ciala nie sa wznawiane w normalnym ziemskim zyciu ] o której mowa w tym wersecie. Dusza 'odeslana' to ta , ktora zostala oddzielona podczas snu i powraca do swego ciala po przebudzeniu.
Druga opinia jest taka,ze dwie 'zatrzymana' jak i 'odeslana' dusza sa wziete podczas snu. Wtedy te, ktore zakonczyly ich określony czas zycia sa zatrzymane zas te ,ktore nie zakonczyly sa odsylane do ciala. Ten poglad sugeruje,ze powyzszy wers odnosi sie do dusz umarlych podczas snu i dusz , ktore sa odeslane podczas przebudzenia do ciala,nie wspomina jednak dusz 'zatrzymanych' , ktore zmarly w innym czasie niz sen.
Ibn al-Qayyem prowadzi dlugi wywód w obronie pierwszej opini nawet w sprzeczności w stosunku do jego szanowanego mentora i nauczyciela Shaykh al-Islam ibn Taymiyyah.
Odkąd dusze zyjacych [ ktore sa pograzone we snie ] i dusze zmarlych moga sie przemieszczac w duchowym swiecie - gdyz nie sa zwiazane z ziemskim cialem - jest mozliwe,ze sie spotykaja i konwersuja ze soba. Dedukcja ta jest potwierdzana przez wiekszosc rzetelnych komentatorów Koranu , główni sposrod nich Imam Ibn Jarir al-Tabari , Ibn Katheer.Pierwszy z dwóch wspomina nastepujacy tafsir powyzszego wersu : "Allah wskazuje ,ze dusze zyjacych [ ktore sa podczas snu ] i dusze zmarlych spotykaja sie podczas snu kiedy występuja wizje senne. A zatem  ci ktorzy Allah zechce spotykaja sie ze soba. Zatrzymuje dusze zmarlych odsyla dusze zyjacych do ich ciala az do wyznaczonego czasu kiedy zostala im przeznaczona smierc." Ibn Katheet oznajmia w swoim tafsirze : "w tym wersie jest dowod na to,ze dusze zmarlych i dusze pograzonych we snie spotykaja sie nawzajem na wielu górnych wysokościach [ nieba ].
Jako dowod ,ze dusze spiacych i zmarlych moga sie spotykac i konwersowac , wszyscy wyżej wymienieni uczeni odnosza sie do nastepujacej narracji :

Zostalo zrelacjonowane,ze Ibn 'Abbas powiedzial : " Zostalem poinformowany,ze dusze zyjacych i dusze zmarlych spotykaja sie [ podczas snu ] i wypytuja sie nawzajem. Wtedy Allah zatrzymuje dusze zmarlych i odsyla dusze zyjacych spowrotem do ich ciala. " [ ten athar zostal uznany za slaby z powodu defektu u jednego z przekazicieli ] . Chociaż kontekst uzasadnia ich interpretacje Koranicznego wersu , narracja ta nie jest pewna z punktu widzenia isnadu [ lancuch przekazicieli ]. W rzeczywistości rygorystyczne badania nie dostarczyly zadnego istotnego tekstu z autentycznej Sunny , ktory nawiazywalby do tego zagadnienia. Bez względu na powyzej wspomniany wers , najsilniejsze dowody na rzecz mozliwosci spotykania sie dusz sa wziete z rzeczywistych obserwacji i raportow potwierdzajacych ten fenomen. Raporty te jako pojedyncze odosobnione przypadki - nie sa same w sobie dowodem ; jednakze gdy bierzemy to pod uwage jako całość ich przeważająca liczbe z niezawodnych źródeł, nie mozliwym jest zaprzeczyc.Ibn Qayyem cytuje wiele takich raportow opowiadając doswiadczenia poboznych osób wystepujace podczas snu .  Najmocniejsze argumenty Ibn al-Qayyem w tym temacie sa oparte na logice i racjonalnym mysleniu. Zaznacza on,ze sa trzy rodzaje wizji jakich doswiadczamy podczas snu : od Allah , od szatana i te konwersujacych dusz. Jednakze jest wiele kategori prawdziwych wizji, posrod nich jest : ilham [ inspiracja od Allah ] mowiona do serca wierzacego podczas snu , mathal [ przypowieści dostarczone przez aniola ], trzecia dotyczy spotykania dusz zmarlych.

Opracowane na podstawie : "Mysteries of the Soul Expounded" by Abu Bilal Mustafa al-Kanadi

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

barakallahufuki za to opracowanie

Amatullah Umm Umar pisze...

waa feek