sobota, 27 sierpnia 2011

Siedziba duszy między smiercia i zmartwychwstaniem.



Najpoprawniejsza opinia jest taka ,ze Ludzkie Dusze znajdujace sie w barzakh sa dwoch rodzajow :

  • -dusze wierzacych
  • -dusze niewierzacych

Jednakze jest istnieje wiele różnic w stopniach i okolicznościach należących do jednej z tych kategorii. Na przyklad : dusze wybranych przez Allah Prorokow i Wyslannikow znajduja sie na najwyzszym stopniu wysokosci illiyyun i nawet ich siedziby roznia sie na co wskazuja autentyczne tradycje o Podrozy Nocnej  [ Isra' ]Proroka (pokoj z nim) i wniebowstąpienie [ Mi'raj ] do nieba, gdzie pokazal nam niektore ze Znakow Allah [ aby dowiedziec sie o szczegolach tej podrozy polecam tafsir Ibn Katheer ]. Dusze innych zmarłych sa rowniez w Raju, ale ciesza sie tylko niektorymi przyjemnosciami w ograniczonej ilosci, zgodnie z ich ranga u Allah.
Jesli chodzi o meczennikow istnieje nastepujaca tradycja :
Ibn 'Abbas zrelacjonowal, ze Prorok (pokoj z nim) powiedzial : "Kiedy wasi bracia zostali zabici, [podczas walki pod Uhud ] Allah umiescil ich dusze w ciala zielonych ptakow, ktore przylatuje do rzek Raju dziela sie jego owocami, nastepnie oddalaja sie do złotych lamp, zwisające z cienia Tronu. Smakują dobroci jego pożywienia , pija i chronia sie, placza 'Kto poinformuje naszych braci, ze jestesmy zywi z zapewnionym utrzymaniem w Raju , tak aby nie zaniechali walki i nie powstrzymywali sie od jihad ? ' Tak, wiec Allah Wszechmogacy powiedzial : 'Poinformuje ich o was.'Wtedy Allah Wszechmogacy objawil werset :" I nie uważaj tych, którzy zostali zabici na drodze Boga, za umarłych. Przeciwnie, oni są żyjący! Oni u swojego Pana otrzymują zaopatrzenie, (3:169)."


Ibn al-Qayyem skomentowal ten hadith, iz ciala meczennikow sa umieszczane w cialach zielonych ptakow ,za to,ze poswiecili siebie dla Jego sprawy ,az do momentu,gdy wrog ich zabil , Allah zastapil ich ciala lepszymi niz te ziemskie. Przyjemnosc tych meczennikow jest lepiej odczuwana , w bardziej kompletny sposob w takiej postaci niz jesli mieli by byc w formie duszy. Przyjemnosci sa jedynie słabym przedsmakiem tego co jest zarezerwowane dla meczennikow kiedy osiągana pełnię przyjemnosci w Dniu Zmartwychwstania.
Dusze innych wierzacych sa rowniez w Raju , wyczytujemy to w nastepujacej narracji :
Ka'b bin Malik zrelacjonowal ,ze Prorok Muhammad (pokoj z nim) powiedzial : "Dusza wierzacego jest ptakiem [ jak ptak ] , ktory zywi sie owocami z Raju do czasu gdy Allah zwroci je do swojego ciala w Dniu Zmartwychwstania." [Malik,Ahamd]
Niektorzy uczeni [ jak al-Qurtubi, Ibn al-'Arabi, Ibn 'Abdul Barr między innymi ] twierdza,ze w tym hadisie fraza 'dusze wierzacych' wskazuje tylko meczennikow insynujujac , ze sa jedynmi [ inaczej niz Prorocy i Wyslannicy Allah ] , ktorzy pojda prosto do Raju i zasmakuja jego owocow. Jednakze ta opinia jest nie do utrzymania, poniewaz tekst hadisu wskazuje wyraznie na dusze wierzacych bez ograniczenia ich do meczennikow. Syntetyzując, wszystkie poszczegolne narracje dotyczace tego tematu prowadza do wniosku, ze jest wyraźna różnica pomiedzy opisem duszy meczennika i tej zwyczajngo, poboznego wierzacego. Dusza meczennika jest w ciele zielonego ptaka natomiast dusza zwyczajnego wiernego jest jak ptak zywiacy sie z owocow Raju. [ jest tak dlatego,ze dusze meczennikow sa przenoszone przez zielone ptaki natomiast inne dusze poruszja sie same - Kitab al-Ruh ]. Jak zostalo wspomniane forma, w ktorej trwa dusza meczennika ułatwia bardziej przyjemne doświadczenie Raju niz forma, w ktorej znajduje sie zwyczajny wierny. Istnieja dodatkowe okoliczności, ktore ograniczaja ich stan. Na przyklad jesli meczennik lub wierny mial dlugi , jego dusza jest tymczasowo wstrzymana od stanu przyjemnosci poprzednio opisanego. Jest to ukazane w nastepujacych dwoch narracjach :
Muhammad bin Abdullah bin Jahsh zrelacjonowal : " Pewien czlowiek przyszedl do Proroka (pokoj z nim) mowiac : 'O Wyslanniku Allah , co byloby dla mnie zarezerwowane gdybym zostal zabity na drodze Allah ? Odpowiedzial : 'Raj.' Mezczyzna odwrocil sie i zaczal sie oddalac po czym Wyslannik Allah (pokoj z nim) zawolal do niego  :'Chyba,ze masz dlug' [ jesli ktos ma dlug nie wejdzie odrazu do Raju , bedzie tymczasowo wstrzymany dopoki dlug nie bedzie splacony ]  . Gabriel wlasnie mnie o tym poinformowal. [Ahmad]
Piewrszy hadis odnosi sie do meczennikow , podczas gdy drugi jest bardziej ogólny i obejmuje wszystkich innych wiernych. Obydwa ukazuja , ze dusza jest wstrzymana przed wejsciem do Raju z powodu dlugow. Wraz z dusza meczennika i zwyczajnego wiernego , dusza bezbożnego wiernego jest rowniez powstrzymywana przed wejsciem do Raju w wyniku większych grzechów. Przyklady tego mozna znalezc w autentycznej sunnie , szczegolnie w tradycjach opisujacych Podroz Nocna , podczas , ktorej zostaly mu (Prorokowi pokoj z nim) ukazane roznego typu kary w barzakh jakim sa poddawani grzeszni wierzacy sposrod Muzulmanskiej Ummy. Ponizsze to maly przyklad takich tradycji :
Anas bin Malik zrelacjonowal, ze Prorok (pokoj z nim) powiedzial : "Kiedy zostalem wzniesiony podczas Mi'raj minalem pewnych ludzi z dlugimi miedzianymi paznokciami , ktorymi rozdzierali ich twarze i piersi . Zapytalem : 'O Gabrielu,Kim sa ci ludzie?' Odpowiedzial : 'To sa ci, ktorzy jedza ludzkie mieso  przez zniesławianie ich honoru i reputacji. ' [ jedza 'ludzkie mieso' poprzez obgadywanie lub wyjawianie innym ich wad,bledow aby oczernic ich reputacje ] . 
Ibn 'Abbas zrelacjonowal, ze Prorok (pokoj z nim) przeszedl obok grobow dwoch mężczyzn po czym skomentowal : " Zaprawde sa oni karani, ale nie za cos wielkiego ; jeden z nich byl nieuwazny w oczyszczaniu sie z moczu [ oznacza to, ze zadna kropla nie moze pozostac na ubraniu ], podczas gdy drugi roznosil plotki [ pogłoski ] na temat innych. [ Al-Bukhari,Muslim ]
Inne tradycje opisuja kare w grobie spowodowana wielkimi grzechami , ktore zostaly ukazane Prorokowi (pokoj z nim) podczas wniebowstąpienia. Na przyklad klamce, ktory byl ukazany jako trzymajacy hakowaty pręt , ktorym rozdzieral jedna strone swoich ust az do karku. Kiedy ta strona powrocila do normalnosci rozdzieral druga i tak w nieskonczonosc az do Dnia Zmartwychwstania. Cudzoloznicy i cudzoloznice byli nadzy w dole  przypominający piekarnik szeroki ku gorze w dole waski. Ogień zapłonął pod nimi i nie bylo ucieczki przed waska dziura. Lichwiarz byl w rzece krwi; i za kazdym razem gdy staral sie wspiac , wielki kamien zostal zrzucany do jego ust , sprowadzajac go spowrotem w to samo miejsce. Kary te trwaja,az do momentu gdy nastanie Godzina. Jak zostalo wspomniane, istnieja opinie,ze dusze wiernych znajduja sie u wejscia Raju i, ze jego bryza i nagrody przychodza do nich. Jednakze, Mujahid utrzymuje,ze tylko dusze meczennikow sa u wejscia Raju. Mozliwe,ze opieraja swoja opinie na tej tradycji :
Ibn 'Abbas zrelacjonowal, ze Prorok (pokoj z nim) powiedzial : "Meczennicy znajduja sie nad lśniącą rzeką u drzwi Raju pod zielona kopuła. Ich zaopatrzenie jest im dostarczane z Raju rano i wieczorem." [ Ahmad,Al-Hakim,al-Tabarani z hasan sanad ] .
Ten tekst nie moze byc jednak dowodem na to,ze tylko meczennicy czekaja u bram Raju [ poprzednie hadisy wspominajace wierzacych ogolnie jak i meczennikow sa jasniejsze i nie ma w nich miejsca na inne interpretacje niz ta na ktora wskazuje oczywiste znaczenie, po za tym pierwsze hadisy sa mocniejsze bo przekazane w kompilacjach Sahih ] . Po drugie ten hadis tyczy sie tylko meczennikow, a nie wierzacych ogolnie nie mozna , wiec uzywac go jako dowodu i nadawac mu szerszego znaczenia skoro jest specyficzny w znaczeniu. Po za tym tylko dlatego,ze hadis nie wspomina innego rodzaju meczennikow czy tez normalnych wierzacych nie oznacza,ze nie ma ich w innych narracjach.
Jednakze, jesli byla to dusza naprawdę, niegodziwego i grzesznego wierzacego takiego, ktory nie zaprzeczyl Boskości i proroctwa Muhammada (pokoj z nim) moze byc rowniez ograniczona od kary do Dnia Zmartwychwstania i nastepnie moze byc przeniesiona do Piekla na ustalony czas. Chociaż dusze poboznych wierzacych znajduja sie w Raju maja mozliwosc powrotu do grobu w jednej chwili i w tym miejscu jest mu ukazane jego ostateczne miejsce spoczynku w Raju. A zatem tylko niewierzace lub grzeszne wierzace dusze  , sa calkowicie ograniczone lub uwięzione w swoich ziemskich grobach współmiernie do ich uczynkow za zycia. Tak,wiec jak twierdzi Imam Malik mozliwosc poruszania sie duszy jest ograniczona tylko do poboznych wierzacych. Imam Ahmad slusznie stwierdza, ze dusze wiernych znajduja sie w Raju , jednakze opinia ta jest poprawna jesli mamy na mysli  tylko  poboznych wierzacych nie grzesznych. Jesli sa grzeszni, beda musieli spedzic okreslony czas w grobie, gdzie odbeda kare. Niewierzacy rowniez odbywaja kare w grobie zas po Dniu Zmartwychwstania pojda do Piekla [ niech Allah Milosierny uchroni nas przed tym ] gdzie zostana na wieki.

Opracowane na podstawie :  "Mysteries of the Soul Expounded" by Abu Bilal Mustafa al-Kanadi

Brak komentarzy: