niedziela, 28 sierpnia 2011

Umiejetnosci duszy w barzakh



Czesto zastanawiamy sie jakie umiejetnosci posiada dusza gdy znajduje sie w barzakh [ etap pomiedzy smiercia a zmartwychwstaniem ]. Czy slyszy ? Czy Widzi ? Czy ma wiedze o tym co sie dzieje na ziemi ? Aby odpowiedziec na te pytania trzeba skrupulatnie przeanalizowac dowody jakie sa dostepne popierajace , istniejace opinie i twierdzenia uczonych.

UMIEJETNOSC SLUCHU.


Istnieje wspolna opinia, ze dusza jest w stanie slyszec pozdrowienie odwiedzajacego jej grob, jego dua, jego mowe.[sposrod tych , ktorzy popelnili blad w tej sprawie sa : Ibn Abid Dunya, Ibn 'Abdul Barr, al-Qurtubi, Ibn Al-Qayyem, al-Shanqiti ].
Koncept ten jest bezzasadny , poniewaz nie ma dowodu z jasnego tekstu , Boskiego Shari'ah. Faktem jest , ze jest to sprzeczne z niekwestionowanym tekstem Koranu jak i z autentyczna Sunna Proroka (pokoj z nim) , ktore zaprzeczaja aby dusza miala posiadac te umiejetnosc.

DOWODY Z KORANU I SUNNY NEGUJACE TEN KONCEPT :

Isnieja dwa wyraźne teksty z Koranu zaprzeczajace temu aby dusza miala posiadac umiejetnosc sluchu.Allah Wszechmogacy powiedzial : 

 Zaprawdę, ty nie zmusisz do słyszenia martwych
ani też nie zmusisz do usłyszenia tego wezwania
głuchych, kiedy oni się odwracają plecami. (27:80)
 nie są równi żywi i umarli.
Zaprawdę, Bóg daje słyszeć, komu chce,
lecz ty nie możesz skłonić do słyszenia
tych, którzy są w grobach. (35:22)

W pierwszym wersie Allah zwraca sie do Proroka (pokoj z nim) przypominajac mu ,ze nie moze on sprawic aby niewierzacy uslyszeli jego wolanie do islamu , poniewaz sa jak umarli , ktorzy rowniez nie slysza. W drugim wersie Allah wskazuje na roznice pomiedzy zywym i martwym - nie sa podobni. Dalej wyjasnia Prorokowi (pokoj z nim) ,ze nie moze on sprawic, iz ci co odrzucili wiare uslysza jego przeslanie [ poniewaz sa martwi w sercu i duchu ] tak samo jak zmarli w grobach, ktorzy nie sa w stanie uslyszec co sie do nich mowi. Tak jak Koran neguje ,ze dusza posiada umiejetnosc sluchu , jest wiele hadisow w Sunnie, ktore dochodza do jednakowego wniosku. Jeden z nich mowi :

Ibn Mas'ud zrelacjonowal, ze Prorok (pokoj z nim) powiedzial : "Allah ma anioly, ktore podróżują po ziemi ; dostarczaja mi [ teraz i w przyszlosci ] one pozdrowienie pokoju od mojej Ummy. [ Abu Dawud ]
Hadis ten wyjasnia, ze Prorok (pokoj z nim) nie slyszy pozdrowien pokoju muzulmanow , poniewaz gdyby je bezpośrednio slyszal , nie byloby potrzeby aby anioly mu je dostarczaly.  A zatem w przeciwienstwie do popularnego nieporozumienia , iz rzekomo jest on w stanie slyszec pozdrowienia wiernych. Ten bledny poglad jest rowniez obalony przez nastepujacy hadith :

Zostalo zrelacjonowane, ze Prorok (pokoj z nim ) powiedzial : ""Ktokolwiek prosi o blogoslawienstwa dla mnie nad moim grobem , slysze go,  ktokolwiek prosi o blogoslawienstwa za mnie z daleka , jest to do mnie dostarczane."
Aby obalic zarzuty , ktore twierdza,ze zmarly moze slyszec wazne jest przeanalizowac dowody i sprawdzic na jakich tekstach sie opieraja sfabrykowanych czy slabych.
Jest wiele autentycznych narracji, w ktorych Prorok (pokoj z nim) przemawia do zwłok politeistow sposrod Quraish, ktorzy zostali zabici przez wiernych podczas bitwy Badr a nastepnie wrzuceni  do zasuszonej studni. Oto dwa przyklady :

Abu Talhah zrelacjonowal :"W dniu bitwy pod Badr , Wyslannik Allah (pokoj z nim) rozkazal aby ciala dwudziestu czterech liderow z Kurajszytow zostaly wrzucone do jednej z opuszczonych studni w Badr. W trzecim dniu po bitwie Prorok (pokoj z nim) zawolala swojego wierzchowca i wsiadl na niego. Nastepnie wyruszyl , wie jego Towarzysze ruszyli za nim. Mowili miedzy soba : 'pewnie zmierza w waznej sprawie'. Kiedy Prorok (pokoj z nim) nadjechal nad studnie [ do ktorej wczesniej zostaly wrzucone ciala politeistow zginacych w walce ] stanal na krawędzi i zaczal do nich przemawiac zwracajac sie do nich po imieniu 'O ten i ten,syn tego i tego ! Czy nie latwiej byloby byc poslusznym Allah i Jego Wyslannikowi ? To co nasz Pan nam obiecal jest prawda. [  ze wierzacy pokonaja wroga-Kurajszytow ]. Czy to co obiecal wam wasz Pan okazalo sie byc prawda? . [ odnosi sie to do suplikacji politeistow, ktorzy prosili swego Pana o bolesna kare jesli to co mowi Muhammad okaze sie prawda , sura al-Anfal 8:32 ]. W wyniku czego Umar powiedzial : "O Wyslanniku Allah ! Co ty mowisz do tych cial bez duszy ? Czy oni slysza ? Allah Wszechmogacy mowi :'Zaprawde nie mozesz sprawic aby zmarli slyszeli' [ sura al-Naml 27:80 ] Prorok (pokoj z nim) odpowiedzial : 'Na tego, w ktorego rekach lezy dusza Muhammada, nie slyszeliscie lepiej niz oni to co powiedzialem.' Qatadah [ znany tabi'i narrator tego hadisu ] dodal : "Allah przywrocil ich do zycia [ na chwilę ] jako środek pogardy  [ tak aby czuli ] żal i wyrzuty sumienia. [ Al-Bukhari,Muslim ]
W innej narracji na temat tego incydentu jest niewielkia zmiana w sformułowaniu :
Ibn 'Umar zrelacjonowal : Prorok (pokoj z nim) stanal na krawedzi studni w Badr i powiedzial : 'Czy obietnica waszego Pana okazala sie byc prawda?' Nastepnie dodal : 'Zaprawde w tym momencie sa w stanie mnie slyszec ' Pozniej zostalo to zrelacjonowane Aishy [ najprawdopodobniej po smierci Proroka pokoj z nim ] skomentowala : "Co Prorok (pokoj z nim) mial tu na mysli bylo : 'Teraz wiedza , ze to co im mowilem jest prawda' Nastepnie wyrecytowala : "Zaprawde nie mozecie sprawic aby zmarli slyszeli (...)" do konca wersu .
Niektorzy źle interpretuja teksty wyzej wspomnianych hadisow jako dowod ,ze zmarli sa w stanie slyszec. Jednakze nastepujaca argumentacja obala te twierdzenia. Ta cudowna okolicznośc , w ktorych ciala zamordowanych Kurajszytow byly w stanie slyszec przemowe Proroka (pokoj z nim) jest szczególnym przypadkiem - wyjatkiem do ogólnej zasady, ze zmarli nie slysza.  Allah Wszechmogay cudownie sprawil, ze mogli slyszec Proroka (pokoj z nim) . tylko w momencie, w ktorym do nich przemawial! [ jest to potwierdzone przez wielu rzetelnych komentatorow i prawników, zobacz al-Ayat al-Bayyinat,str.29,56 i 59 ].Jest to jasno udowodnione poprzez druga narracje , ze ich "slyszenie" bylo uwarunkowane przez chwilę , w ktorej Prorok (pokoj z nim) do nich przemawial. Powiedzial : " W tym momencie mnie slysza". Ponadto , w pierwszej narracji Prorok (pokoj z nim) nie zaprzecza rozsadnemu rozumieniu wersu , ze zmarli nie moga slyszec. Raczej Prorok (pokoj z nim) wyjaśnia Umarowi, ze to co wydarzylo sie pod Badr jest cudem i tym samym wyjatkiem do  ogólnej zasady. Nastepny tekst czesto cytowany przez tych , ktorzy twierdza,ze zmarli moga slyszec jest nastepujaca tradycja :

Anas bin Malik zrelacjonowal,ze Prorok (pokoj z nim) powiedzial : "Po tym jak zmarly jest umieszczany w grobie i jego towarzysze [ jego przyjaciele jak i obecni na pogrzebie ]  odwracaja sie aby odejsc , slyszy on tupot ich stop kiedy odchodza . Nastepnie przychodzi do niego dwoch aniolow."
Ten hadis nie moze byc dowodem do ogólnej zasady ,ze zmarli nie slysza,raczej moze to byc kolejny przyklad tradycji, ktora określa wyjatek do  ogólnej zasady. Chwilowo sa w stanie slyszec az do momentu, gdy pojawia sie dwoch aniolow.

UMIEJETNOSC ROZPOZNAWANIA : 

Tak jak istnieja zwolennicy opini,ze zmarli slysza w grobie,sa tez ci , ktorzy twierdza, ze zmarli sa w stanie rozpoznac osoby odwiedzajace grob. Nastepujacy tekst jest uzywany jako dowod tej teorii :
Zostalo zrelacjonowane,ze Prorok (pokoj z nim) powiedzial : "Kazdy kto przejdzie obok grobu swojego wierzacego kolegi [ ktorego znal w tym swiecie ] i wypowie pozdrowienie pokoju , zostanie rozpoznany przez zmarlego i jego pozdrowienie bedzie zwrócone."
Ta tradycja nie moze stanowic dowodu, gdyz jest to munkar [ odrzucona ] . Podczas ich poszukiwan jak najwiekszej ilosci dowodow zwolennicy tej teorii,czesto cytuja hadisy , ktore zostaly odrzucone przez uczonych islamu. Wiekszosc z nich jest albo slaba albo sfabrykowana ,dlategotez nie moga stanowic dowodu ich twierdzen.

WIEDZA NA TEMAT SPRAW ZIEMSKICH :

Istnieje wiele tradycji Proroka (pokoj z nim) mowiacych o tym,ze zmarli dostaja wiadomosci na temat tego co sie dzieje na ziemi . Jednakze wiekszosc z tych narracji jest slaba lub wymyslona.

Opracowane na podstawie :  "Mysteries of the Soul Expounded" by Abu Bilal Mustafa al-Kanadi

Brak komentarzy: