wtorek, 6 września 2011

Stan ciała w grobie.



Zmiany jakie przechodzi dusza i cialo po smierci zostały już wspomniane wraz ze sposobem, w ktory dusza jest wytłoczana z ciala stosownie do jej wiary i czynow.Czy warunki w jakiej znajduje sie dusza sa przyjemne czy tez sa dla niej cierpieniem ? Co dzieje sie z cialem ? Jak dlugo trwa potencjalna przyjemnosc lub kara w grobie ? Aby odpwiedziec na te pytania nalezy skrupulatnie przestudjowac dostepne dowody z Koranu i Sunny.

Stan ciala fizycznego.

Cialo fizyczne w grobie ulega rozkładowi az wkoncu przepada. Taka jest ogolna zasada dla kazdego czlowieka poza tymi ,które zostaną omówione wkrótce. Prawo to jest poparte przez wiele autentycznych narracji :

Abu Hurayrah zrelacjonowal,ze Prorok (pokoj z nim) powiedzial : "Cale potomstwo Adama bedzie zjadane przez glebe poza [ ta czescia ciala ktora jest zwana ] " ajb adh-dhanab " ;poniewaz czlowiek zostal z tego stworzony " w innej narracji : "Zaprawde w czlowieku jest kosc,ktorej ziemia nigdy nie zje; z tego beda wskrzeszeni w Dniu Zmartwychwstania "
Z narracji tych jasno wynika,ze ziemia powoduje rozklad ciala skutkiem tego jest "zjadanie go" dopoki nic nie pozostanie jak część szkieletu zwana  ajb adh-dhanab. Wyrazenie to odnosi sie do malej czseci kości ogonowej u podstawy kręgosłupa. Jest to opisane w nastepujacej narracji :



Wyslannik Allah zostal zapytany : "Co to jest  ajb adh-dhanab ?" odpowiedzial : "To jest jak ziarnko gorczycy; z tego cialo rosnie [ powrotem do jego pierwotnej formy ]."
Wedlug komentatorów hadith ,  Boska Madrosc w pozostawieniu tego  malego punktu odpornego na dekompozycje jest,ze Allah uczynil ajb znakiem dla aniolow ,ze kazdy czlowiek moze byc ożywiony takim jakim byl. Pozostawiajac ajb kazdego czlowieka w nienaruszonym stanie , anioly beda wiedzialy jaka dusza ma powrocic do jakiej osoby. 


 Dobrze ukazuje to przyklad z Koranu o czlowieku, ktory zmarl wraz ze swym oslem [ zobacz sura Al-Baqarah 2:259 ]. Kości tego ostatniego pozostały nienaruszone aby Allah pokryl je miesem (cialem) i przywrocil do zycia ,mialo to wskazywac na to,iz ożywiony osiol to ten sam, ktorego mezczyzna wczesniej posiadal . Zatem bez  pozostałości oryginalnych organow jest mozliwym dla aniolow aby przywrocic dusze do innych cial ,niekoniecznie tych samych cial, z ktorych zostaly "wyciagniete" podczas smierci i do jakich musza powrocic w Dniu Zmartwychwstania.
W przeciwieństwie do ciał niewiernych i wiekszosci wierzacych, ciala Prorokow i Wyslannikow Allah pozostaja nienaruszone i jest zabronione ziemi wplywac na nie w jakikolwiek sposob. Dowod na to znajdziemy w autentycznej narraci Proroka (pokoj z nim):

Aws bib Aws zrelacjonowal : Prorok (pokoj z nim ) powiedzial : " Dzien Jumu'ah[ piatek] jest jednym z najlepszych dni. W tym dniu Allah stworzyl Adama (pokoj z nim) i w nim spowodowal jego smierc. Ponadto nafkah i sa'iqah [ oznacza smierc wszystkich zywych istot zaraz przed Dniem Zmartwywstania po za tymi ktorymi Allah zechce oraz dmuchniecie w trabke,po którym nastapi Zmartwychwstanie i Dzien Sadu ] maja miejsce w tym dniu. Tak,wiec wzywajcie błogosławieństwa [ formula,ktora sie recytuje proszac o blogoslawienstwa dla Proroka pokoj z nim ] za mnie ,zaprawde wasz inwokacja jest do mnie dostarczana. " Towarzysze zapytali : "O Wyslanniku Allah ! W jaki sposob nasza inwokacja dotrze do ciebie podczas gdy  bedziesz w stanie dekompozycji." Odpowiedzial: "Zaprawde Allah zabronil ziemi rozkladac ciala Prorokow."

Ten hadis jasno wskazuje na to,ze ciala Prorokow sa chronione przed rozkladem jako wyjatek do ogolnej zasady ,ze ludzkie ciala [ poza ajb adh-dhanab jak wspomniane wczesniej ] gnija i sa psute prze ziemie. Jednakze nie powinno sie wnioskowac z tego tekstu,ze Prorocy 'zyja' [nie sa zywi jak na tym swiecie,sa barzakh ktora rozni sie od ziemskiego zycia ] jak zostalo błędnie pojete przez niektorych Sufich ,ktorzy zeszli z drogi prostej jak i ludzi bez wiedzy. To nieporozumienie [jak wiele im podobnych] doprowadzilo ich do popelniania shirk poprzez kierowanie swoich prosb do Prorokow w grobach [ mowia oni do Proroka pokoj z nim nad jego grobem prosza go o pomoc wzywaja poprzez niego jest to jawny shirk ]. Powszechnie uważa się,ze rowniez inni sa obdarzeni ta szczegolna laska i ich ciala nie gnija w ziemi. Jednakze nie ma zadnego tekstu,ktory by temu dowodzil. Pomiedzy tymi, blednie uwzglednionymi wraz z Prorokami sa męczennicy oraz mu'adhdhins (wzywajacy na modlitwe) , ktorzy szukaja nagrody tylko u Allah. Inni dodali rowniez siddiqun (prawdomówny) , niektorzy sposrod uczonych,ci co zapamietali Koran i postepuja wedlu niego, murabits (wojownicy,ktorzy sa gotowi do walki), ci ktorzy umra podczas plagi w cierpliwosci oczekujac nagrody, ci ktorzy wciaz wspominaja Allah (dhikr) oraz ci ktorzy szczerze kochaja Allah. Nie ma zadnego autentycznego tekstu zrelacjonowanego przez Proroka (pokoj z nim),ktory by dowodzil, iz ciala meczeniikow nie sa poddane rozkladowi jak ciala Porokow. Jednakze sa relacje tabi'in wskazujace na to,ze ciala towarzyszy meczennikow dlugo po ich smierci byly nienaruszone [ Malik relacjonuje taki hadis ,ale jego sanad ma braki ,jednakze uczony Ibn Abdul Barr twierdzi,iz ta narracja byla zrelacjonowana rowniez autentycznym isnadem ]. Niezliczona liczba ludzi roznych pokolen rowniez twierdzila ,iz widziano nienaruszone ciala w grobach. Byłoby głupotą zaprzeczyc wciaz naplywajacym dowodom, ktore o tym świadcza. Ibn Abul 'Izz komentator Al-Tahawiyyah dodatkowo potwierdza ten fenomen mowiac : "jesli chodzi o meczennikow ,ich ciala byly widziane nienaruszone po dlugim okresie od ich smierci. Mozliwe jest,ze cialo meczennika zostanie nienaruszone,az do Dnia Zmartwychwstania, ale rownoczesnie jest mozliwe,ze pozostana w takim stanie jedynie przez jakis krotki okres czasu Allah wie najlepiej, mozliwe,ze im lepszy byl meczennik tym dluzej jego cialo pozostanie nienaruszone. "
W przeciwienstwie do kategori meczennikow inne wyżej wymienione kategorie musza byc wręcz odrzucone ,poniewaz sa oparte na slabych narracjach ,przypuszczeniach lub sa wnioskowane przez analogię. Takie metody dedukcji sa odrzucone , gdyz jest zgoda pomiedzy rzetelnymi uczonymi z ahl al-sunnah ,ze analogia nie moze byc stosowana w sprawach dotyczacych aqeedah.

Kara lub przyjemnosc w grobie.

Uczeni poroznili sie w sprawach kary i przyjemności w grobie. Niektorzy sa opini,ze sa one odczuwalne tylko przez cialo inni zas twierdza, ze sa odczuwane przez cialo jak i dusze. Jeszcze inni sa opini,ze tylko dusza jest w stanie to odczuc. Shaikh al-Islam Ibn Tayymiyah omawia ten problem w 'Majmu al fatawa' .Wspomina zwolenników różnych sprzecznych poglądów jak rowniez, ze kazda z tych opini ma bledy. Jedyna prawdziwa opinia jest ta ahlul sunnah wa jamah ,ktorzy jednomyslnie zgodzili sie,ze kara i przyjemnosc sa doswiadczane zarowno przez cialo jak i dusze. Dusza moze odczuwac jedno z dwoch wyzej wymienionych bedac polaczona z cialem jak i bedac osobno [ cialo poboznego wierzacego ma mozliwosc oddzielenia sie od ciala jak i powrot do ciala i przyjemnsoc jest odczuwalna przez obydwa,zas cialo niewiernego jest zawsze polaczone z cialem  tam tez odczuwa kare cialo jak i dusza ] . Jak zostalo wspomniane dusza powraca do ciala gdy jest przepytywana [ zobacz : "Siedziba duszy miedzy smiercia a zmartwywstaniem" ] W przypadku niewiernego grob zamyka się na ciele ściskając klatke piersiowa tak ciasno, ze pęka i żebra z prawej strony wchodza pomiedzy te z lewej strony. Fakt, ze dusza powraca do ciala gdy jest przepytywana dowodzi, iz kara jest odczuwaln zarowno przez cialo jak i dusze. Prorokowi (pokoj z nim) zostala ukazana kara grzesznych wierzacych w grobie -cialo i dusza otrzymywaly roznego rodzaju kary współmiernie do popelnionych grzechow. Z zatem jest pewne,iz oboje odczuwaja kare i przyjemnosc.

Dlugosc kary i przyjemnosci w grobie.

Pada pytanie,co sie dzieje z cialem ktore czesciowo zostalo zniszczone na przyklad podczas wypadku czy tez nie zostalo pochowane w ziemi. Jak powiedzial Ibn Qayyim : " Wiadome,jest ze kara i przyjemnosc grobu ma miejsce w barzakh , tak wiec kazdy kto umrze i zasluzy na kare musi ja odczuc bez wzgeldu na to czy zostal pochowany w grobie czy nie (...) .

Opracowane na podstawie :  "Mysteries of the Soul Expounded" by Abu Bilal Mustafa al-Kanadi

Brak komentarzy: